
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) je 20. maja 2010. godine održala 

radionicu za svoje članice na temu predstojeće digitalizacije i njenih implikacija na lokalne i 

regionalne emitere. Cilj radionice, kojoj su prisustvovali predstavnici Ministarstva za 

telekomunikacije i informaciono društvo, regulatornih tela (RRA i RATEL) i JP „Emisiona 

tehnika i veze”, bilo je upoznavanje emitera sa obavezama, ali i novim mogućnostima koje 

digitalizacija televizijskog emitovanja za njih otvara. Zajednički zaključak učesnika radionice 

bio je da se u implementaciji akcionog plana uz Strategiju digitalizacije već kasni, ali da su 

rokovi predviĎeni tim aktom, uključujući i 4. april 2012. godine, kao predviĎeni datum 

konačnog gašenja analogne predajničke mreže, i dalje ostvarivi, isključivo pod uslovom da se 

bez odlaganja ostvari puna operativnost JP „Emisiona tehnika i veze”, odnosno pod uslovom 

da Vlada bez odlaganja imenuje direktora ovog javnog preduzeća sa punim ovlašćenjima.  

Naime, nepostojanje funkcionalnog operatora i partnera u pripremama za digitalizaciju, 

televizijske stanice dovodi u situaciju da ne mogu da planiraju svoje obaveze u procesu 

tranzicije. ANEM se nakon radionice Vladi Republike Srbije obratio saopštenjem koje je 

sadržalo apel da se ovo imenovanje izvrši bez odlaganja. 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Mediji su tokom maja izveštavali o posledicama više problematičnih medijskih privatizacija. 

Zaposleni u Televiziji Valjevo, koja je sredinom aprila, na aukciji za 147.000 dinara prodata 

Slobodanu Pavloviću, vlasniku preduzeća „Plus“ iz Obrenovca, izjavljivali su da tri meseca 

nisu primili plate, kao i da je zbog neplaćenih računa za struju ova stanica ostala bez 

zemaljskog signala, te da je dostupna samo u kablu. Televizija se pre privatizacije u 

pretežnom delu finansirala iz gradskog budžeta. Zaposleni tvrde da je novi vlasnik najavljivao 

uvoĎenje erotskih sadržaja i „vrućih“ telefonskih linija, kao programske sadržaje kojima bi se 

obezbedila sredstva za preživljavanje televizije. 

 

U Kruševcu, posle raskida kupoprodajnog ugovora sa bugarskom kompanijom „Media svjat“, 

Akcijski fond je za privremenog zastupnika kapitala u NIP „Pobeda“ imenovao Dragoljuba 

Antića, novinara te medijske kuće. Antić je situaciju u NIP „Pobeda“ okarakterisao kao tešku. 

Radnicima nije isplaćeno osam zarada, nisu uplaćivani ni doprinosi, te NIP „Pobeda“ samo 

po tom osnovu duguje oko tri miliona dinara, dok se prostalim poveriocima duguje još oko 

milion dinara. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

U RTV Vrnjačka Banja 45 zaposlenih najavilo je da će stupiti u štrajk, jer im novi vlasnik nije 

isplatio plate za mart i april i nije uplatio doprinose. Snežana Milićević, direktor ove medijske 

kuće, tvrdi da radnici iskrivljuju istinu. Po njoj, RTV Vrnjačka Banja još uvek se vodi kao 

javno preduzeće, budući da Agencija za privredne registre nije ni nakon tri meseca donela 

rešenje kojim bi u Registar bila uneta nova vlasnička struktura. Zbog toga je opština isplatila 

zaposlenima martovsku platu u 90-procentnom iznosu, a u punom iznosu doprinose prema 

Fondu PIO za taj mesec. Novi vlasnik je sa svoje strane platio prvu ratu od 100.000 dinara 

EPSu na ime duga za struju nastalog pre privatizacije od preko 1.000.000 dinara, kao i 

350.000 dinara SOKOJu na ime dugovanih naknada za autorska prava. Miodrag Radović iz 

Beograda, novi vlasnik RTV Vrnjačka Banja, smatra da bi zaposleni, umesto što prete 

štrajkom, trebalo da rade i više i bolje. 

 

U Kraljevu, posle neuspele privatizacije, stečaja i bankrota, tokom maja trebalo je da se obavi 

prodaja „Ibarskih novosti“. Ibarske novosti već mesecima ne izlaze, a radijski i TV program se 

održava tek na minimumu „procesa rada“, odnosno koliko da se očuva regionalna televizijska 

frekvencija. To su, uz stečenu gledanost i slušanost, i jedine vrednosti koje „Ibarske novosti“ 

poseduju pošto je firma posle propale privatizacije u dugovima, nema svoje poslovne objekte, 

a oprema koju ima je stara. Sedamdesetak bivših radnika koristilo je socijalni program i sada 

su uglavnom u potrazi za novim poslovima uz malo nade da će im biti isplaćen bar deo 

zaostalih zarada i povezan radni staž za oko dve godine koliko im nisu uplaćivani doprinosi. 

MeĎutim, do očekivane privatizacije nije došlo, iako se napokon pojavio kupac. Preduzeće 

„Kemo“, čiji je vlasnik sin poznatog kraljevačkog biznismena Dragana Čičića, ponudilo je, 20. 

maja, 12 miliona dinara, neznatno ispod oglašene cene od 21 milion dinara. Pošto je 

ponuĎena cena ispod oglašene, za prodaju je neophodna i saglasnost poverilaca. Ovu 

saglasnost uskratila je Poreska uprava. Dr Ljubiša Jovašević, gradonačelnik Kraljeva, za 

uskraćenu saglasnost Poreske uprave okrivljuje lokalni odbor Demokratske stranke. 

Predsednik kraljevačkog odbora Demokratske stranke Milan Vuković ovo demantuje i u izjavi 

za „Politiku“ kaže da demokrate ne samo da nisu uticali na odluku Poreske uprave, nego da 

čak nisu bili ni obavešteni o pokušaju prodaje „Ibarskih novosti“. 

 

Sve ovo, a posebno u vezi sa aferom koja se tiče prodaje kompanije „Novosti“, o čemu je više 

reči bilo u delu ovog izveštaja koji se bavi primenom Zakona o javnom informisanju, koja 

doduše jeste privatizovana po ranije važećim propisima, ali preuzimanje čijih akcija od malih 

akcionara i države preti da, ako već i nije, preraste u prvorazredan skandal, dodatno 

komplikuje status i privatizovanih medija i onih kojima privatizacija tek predstoji. I dalje smo 

svedoci odsustva bilo kakvih predloga koji bi, u interesu zaštite medijskog pluralizma i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

slobode javnog informisanja, ponudili sistemska rešenja očiglednih problema do kojih sa 

privatizacijom medija dolazi. 


